Τετάρτη, 2 Οκτωβρίου 2013

Ποιοι τελικά είναι πραγματικοί φιλόλογοι;



Κάποτε ένας καθηγητής μου στο πανεπιστήμιο , συγκεκριμένα στο δεύτερο έτος (τώρα πηγαίνω στο τρίτο), μας ανακοίνωσε πως οι φιλόλογοι στη χώρα μας είναι λίγοι σε αριθμό. Αυτό βέβαια εξέπληξε όχι μόνο εμένα αλλά και τους συμφοιτητές μου που τους έβλεπα να απορούν καθώς όλοι γνωρίζουμε πως εύκολα μπορεί να βρει κάποιος έναν φιλόλογο για μάθημα στις μέρες μας.
 Μας κοίταξε και μας είπε :  « Ξέρετε λοιπόν για ποιο λόγο δεν θα βρείτε δουλειά στο δημόσιο ή τόσα ιδιαίτερα και φροντιστήρια για να δουλέψετε; Γιατί υπάρχουν πολλές διαφορετικές σχολές που διεκδικούν το δικά σας επάγγελμα».
 Απόρησα και ξεκίνησα να σκέφτομαι πως όντως είχε δίκιο, αν κρίνω ήδη από τις σχολές που μου έρχονται στο μυαλό ( Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής, Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Ιστορικό Αρχαιολογικό, Φιλοσοφίας). Αυτές λοιπόν οι σχολές διεκδικούν τη δική μας δουλειά αποκαλώντας , λανθασμένα για εμένα, τον εαυτό τους φιλολόγους.
 Λάθος και αυτό αποδεικνύεται από τα μαθήματα και από το αντικείμενο που πραγματεύονται. Η Φιλοσοφική και Παιδαγωγική αλλά και αυτή που περιέχει την Ψυχολογία ,συγκεκριμένα, ειδικεύεται στην διδασκαλία της φιλοσοφίας , της ψυχολογίας και της παιδαγωγικής. Επίσης το Ιστορικό Αρχαιολογικό , όντως έχει πολλά μαθήματα ιστορίας , ένα εξάμηνο λατινικά και ελάχιστα αρχαία. Σίγουρα είναι πολύ καλύτεροι ιστορικοί από τους φιλολόγους αλλά πως μπορούν να αποκαλούνται φιλόλογοι; Δεν εκμηδενίζω τις σχολές και το επάγγελμα τους αλλά θέλω να διευκρινίσουμε κάποια πράγματα.
 Ένας άνθρωπος που κάνει απλά ελάχιστα εξάμηνα αρχαία , ένα δύο εξάμηνα λατινικά και πολλή ιστορία, και απλά παίρνοντας κάποια επιλεγόμενα μαθήματα από το τμήμα της φιλολογίας , πώς μπορεί να νιώθει ασφαλής ως φιλόλογος; Πως μπορεί να συγκριθεί με τον φοιτητή φιλολογίας που στα δυο χρόνια , ήδη, έχει τέσσερα εξάμηνα αρχαία και λογοτεχνία, τρία λατινικά και πολλή φιλοσοφία, επιλεγόμενα από το ιστορικό αρχαιολογικό και το φ-π-ψ.
 Και σκέφτομαι, η φιλολογία σαν τμήμα ανοίγει τον δρόμο και προς τον τομέα της γλωσσολογίας (έχοντας 4 εξάμηνα το συγκεκριμένο μάθημα τα πρώτα δύο έτη) καθώς μέσω μεταπτυχιακού μπορεί να έχει διπλό πτυχίο (φιλολογίας- λογοθεραπείας ). Επίσης ένας φοιτητής όπου ειδικεύεται στη λογοτεχνία, στην κλασσική φιλολογία, στη γλωσσολογία πως μπορεί να συγκριθεί με τις ανάλογες σχολές; Το ιστορικό αρχαιολογικό κατέχει το 1/3 από τα μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο (λογοτεχνία-έκθεση, αρχαία, ιστορία).
 Βέβαια μπορεί κάποιος να πει πως με προσωπική δουλειά όλα διορθώνονται, σίγουρα, αλλά αναφέρομαι συγκεκριμένα για τις σπουδές στα τέσσερα χρόνια. Αυτό που πρέπει να γίνει λοιπόν , δεν αναφέρομαι μόνο στο δημόσιο (που πολλοί μας ενημέρωσαν από τη σχολή μας πως οι πτυχιούχοι φιλολογίας καταλαμβάνουν το 50% των θέσεων , το άλλο 25% από το Ιστορικό Αρχαιολογικό και το άλλο 25% από το τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Ψυχολογίας),  είναι οι γονείς που επιλέγουν να κάνουν ιδιαίτερα στα παιδιά τους ή οι διευθυντές φροντιστηρίων γιατί δυστυχώς εκεί καταντήσαμε να βασιζόμαστε στην παραπαιδεία, να σκέφτονται πολύ καλά ποιον επιλέγουν και για ποιο τομέα. Έτσι μόνο μπορούμε να μοιράσουμε δίκαια τις θέσεις και να αποδείξουμε πως ο καθένας ειδικεύεται στον τομέα του.
 Σίγουρα βέβαια από τη φιλολογία λείπει η ψυχολογία που είναι απαραίτητη για έναν εκπαιδευτικό αλλά τουλάχιστον δεν λείπουν οι βασικές γνώσεις (κλασσική, νεοελληνική-βυζαντινή-γλωσσολογική και λίγο ιστορική).

 Μετά από όλες αυτές τις σκέψεις σκέφτομαι λοιπόν πως όντως μπορεί οι φιλόλογοι να είναι λίγοι αλλά δουλειές δεν βρίσκουν πλέον εύκολα. Για να μην συνεχιστεί αυτό το πράγμα πρέπει το κράτος να μεριμνήσει για ορισμένες σχολές. Πόσο ωραίο θα ήταν αν γινόταν η φιλοσοφική σχολή ξανά ενιαία όπως παλιά; Δηλαδή ένας φιλόλογος να διδασκόταν και ψυχολογία και ιστορία και αρχαία και λατινικά και λογοτεχνία και παιδαγωγικές μεθόδους σε μία σχολή; Στο χέρι τους είναι…

Γράφει ο Πυθαγόρας Ελευθεριάδης!

27 σχόλια:

  1. Οι Σχολές δεν βγάζουν εκπαιδευτικούς, βγάζουν επιστήμονες.
    Όσο είστε ακόμα φοιτητής, η φιλολογική έπαρση είναι δικαιολογημένη.
    Όταν με το καλό βγείτε στην αγορά εργασίας, θα καταλάβετε ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι, σε πλαίσιο, με διαχωριστικές γράμμές.

    Επιπλέον, η λογοθεραπεία είναι άλλο αντικείμενο, δεν έχει όση σχέση φαντάζεστε με τη γλωσσολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν θεωρώ ότι είναι έπαρση αλλά διαχωρισμός. Έπαρση θα είχα αν πίστευα ότι οι υπόλοιπες σχολές δρν χρησιμεύουν (γιαυτό στο τέλος μίλησα για συγχώνευση). Σίγουρα δεν έχει άμεση σχέση η γλωσσολογία με την λογοθεραπεία απλά αν επιλέξουμε τον κλάδο στο 4ο έτος της γλωσσολογίας με μεταπτυχιακό στην λογοθεραπεία έχουμε διπλό πτυχίο.

      Διαγραφή
  2. Είμαι απόφοιτη της Κλασικής Φιλολογιας Αθηνών, την έπαρση και την είχα και την είδα, τουλάχιστον στο Καποδιστριακό υπήρχε η εξής ατάκα: "Το ΦΠΨ είναι το ΤΕΙ της Φιλολογίας", και το είχα πιστέψει. Ναι, συμφωνώ ότι διδάσκονται λιγότερα αρχαία και σχεδόν καθόλου λατινικά. Όμως, και το γεγονός ότι διδάσκεσαι ψυχολογία και παιδαγωγικά δεν σε καθιστά απαραίτητα καλό εκπαιδευτικό, το ίδιο ισχύει και για τα αρχαία, τα νέα και τα λατινικά. Τα τσουβαλιάσματα δεν κάνει να τα έχουν και οι εκπαιδευτικοί. Επιπλέον, συμφοιτητές αριστούχοι είχαν θέματα, παραξενιές, "ρατσιστικές συμπεριφορές", δυσκολίες στην κοινωνικότητα και απ'όσο ξέρω έγιναν εκπαιδευτικοί, ενώ δεν ήταν ικανοί να συναναστραφούν μαθητές. Θέλω να καταλήξω στο ότι εκπαιδευτικός δεν ξυπνάς ένα πρωί, εξελίσσεσαι, μελετάς, διαμορφώνεσαι, ανεξάρτητως αντικειμένου σπουδών.

    (το να είσαι γλωσσολόγος-λογοθεραπευτής δεν σημαίνει κάτι για τη μαμά που θα΄φέρει το παιδί της, αν κατευθυνθεί κάποιος προς τα εκεί θα είναι λογοθεραπευτής απλώς)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατό και μίλησα για συγχώνευση γιατί είναι αναγκαία και η ψυχολογία-παιδαγωγική στο επάγγελμα μας. Δεν εννοούσα ανώτεροι ότι είμαστε ούτε να έχουμε έπαρση αλλά να μπουν σε μία σειρά οι τρεις σχολές ανάλογα με τα μαθήματα και τη δυσκολία. Σίγουρα η προσωπική δουλειά και μελέτη είναι απαραίτητη και πολύ σημαντική για όλα τα επαγγέλματα.

      Διαγραφή
  3. Αγαπητέ Πυθαγόρα,
    δυστυχώς βλέπεις τα πράγματα αρκετά στενόμυαλα. Αν υπάρχει πρόβλημα, που υπάρχει, ξεκινά από αλλού. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία υπάρχει η λέξη “φιλόλογος”, ο καθηγητής που καλείται να διδάξει τόσα πολλά και διαφορετικά μαθήματα σε τόσες πολλές και διαφορετικές βαθμίδες (από γυμνάσιο μέχρι λύκειο). Στις άλλες χώρες, συνήθως, οι φοιτητές ειδικεύονται σε ένα ή δύο τομείς (ιστορία, λογοτεχνία κλπ) και το εκπαιδευτικό σύστημα τους ζητά να διδάξουν αυτά και μόνο μπαίνοντας σε ένα σχολείο. Και δικαίως.
    Ερχόμενοι στην Ελλάδα, τα πράγματα αλλάζουν κατά πολύ. Κανένα από τα τρία τμήματα δεν μπορεί να δώσει όλα τα απαραίτητα εφόδια στον εν δυνάμει φιλόλογο. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς πρέπει να το παραδεχτούμε αυτό. Και λέγοντας “κανένα τμήμα” συμπεριλανβάνω και το τμήμα “ελληνικής φιλολογίας”, το οποίο μπορεί να έχει το όνομα αλλά όχι, απαραίτητα, και τη χάρη. Ο “καλός” φιλόλογος είναι καλός όταν έχει γνώση, κατάρτιση και εμπειρία. Η εμπειρία, φυσικά, έρχεται αναπόφευκτα τελευταία. Τα άλλα δύο, θεωρητικά, τα παίρνουμε από τη σχολή. Κάθε ένα από τα τρία τμήματα παρέχει σημαντικές γνώσεις που ένας φιλόλογος κανονικά πρέπει να διαθέτει (“φιλόλογος” σύμφωνα με τα ελληνικά δεδομένα”) αλλά είναι αδύνατον να διαθέτει μιας και είναι πάρα πολλές. Δεν μπορεί ένας φοιτητής και μετέπειτα καθηγητής να είναι εξίσου καταρτισμένος σε αρχαία, λατινικά, ιστορία, φιλοσοφία, λογοτεχνία, γλώσσα, έκθεση και παράλληλα την παιδαγωγική κατάρτιση και την ψυχολογία. Κι όμως, όλα αυτά υπάρχουν στο ελληνικό σχολείο και θα κληθούμε (κάποτε!) να τα διδάξουμε χωρίς προειδοποίηση και έγκαιρη ενημέρωση.
    Περνώντας τώρα στα των σχολών. Επίτρψε μου να σου πω, με όλο τον σεβασμό, πως ούτε εσύ (κι ας είσαι σε τμήμα ελληνικής φιλολογίας) δεν είσαι ο “σωστός” φιλόλογος. Τουλάχιστον με βάση τα όσα σου παρέχει το τμήμα. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με το πόσο θα το ψάξεις, μπορεί να γίνει και άριστος! Το τμήμα ελληνική φιλολογίας μπορεί να έχει περισσότερα μαθήματα αρχαίων (αν και κρατώ τις επιφυλάξεις μου γι’αυτούς που δεν ακολουθούν την κλασσική κατεύθυνση) και λατινικών αλλά υπολόιπεται σε φιλοσοφία, ίστορία και παιδαγωγική. Τρανταχτό παράδειγμα (για το ΑΠΘ τουλάχιστον) δεν κάνει ούτε πρακτκή σε σχολείο, δεν έχει μαθήματα διδακτικών μεθοδολογιών. Δεν είναι αυτές σοβαρές ελείψεις από τον “σωστό” φιλόλογο;!
    Τέλος, όπως ορθά επισήμανε και ο/η GB “Οι Σχολές δεν βγάζουν εκπαιδευτικούς, βγάζουν επιστήμονες”, επιστήμονες σε κάποιους τομείς. Σίγουρα όχι καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, έτοιμους να διδάξουν στην ελληνική πραγματικότητα.
    Μπορείς να είσαι όσο αλλαζονικός θέλεις σχετικά με το τμήμα σου και ως προς τα άλλα δύο τμηματα αλλά να είσαι σίγουρος πως δε θα σου “κλεψουμε” τη δουλειά εμείς οι “κακοί φιλόλογοι”.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έδωσες την καλύτερη απάντηση.Είμαι πρωτοετής φοιτητής του ιστορικού-αρχαιολογικού και έχω βιώσει ρατσισμό γι αυτό τον διαχωρισμό των σχολών.Λες και οι υπόλοιπες σχολές της Φιλοσοφικής δεν είναι αξιοπρεπείς.

      Διαγραφή
  4. Θα συμφωνήσω με έναν από τους προηγούμενους σχολιαστές ως προς το ότι καμιά σχολή δεν βγάζει εκπαιδευτικούς, αλλά -στην καλύτερη των περιπτώσεων- επιστήμονες. Εάν μπεις κάποια στιγμή σε μια τάξη θα καταλάβεις ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση ο,τι κι αν σου έχουν διδάξει στο Παν/μιο.

    Επιπλέον, και επειδή οι απόψεις των καθηγητών της Φιλολογίας είναι γνωστές, θα έπρεπε να το σκεφτείς λίγο καλύτερα και να μην συμφωνήσεις απλώς με τον καθηγητή σου. Ως απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ. έχω να σου πω ότι ο όρος “φιλόλογος” είναι σκέτη ΑΠΆΤΗ! Μόνο στην Ελλάδα υφίσταται αυτό το επάγγελμα. Σε όλες τις υπόλοιπες χώρες του δυτικού κόσμου υπάρχουν άνθρωποι που είναι ειδικευμένοι σε ένα ή δύο γνωστικά αντικείμενα: λογοτεχνία, ιστορία, φιλοσοφία κ.λπ. Άρα. δεν σας κλέβουμε ΑΠΟΛΎΤΩΣ ΤΊΠΟΤΑ! Απλώς συμπληρώνουμε θέσεις που μας αξίζουν και καλύπτουμε μαθήματα που δεν μπορείτε, φυσικά, εσείς να διδάξετε.

    Τώρα, όσον αφορά την περιβόητη σπουδαιότητα που αξιώνει η σχολή σας θα ήθελα να σου πω ότι την έχετε μόνον όσοι σπουδάζετε στο τμήμα αυτό (ή μια μερίδα τουλάχιστον). Από προσωπική παρατήρηση γνωρίζω καλά ότι τα μαθήματα φιλοσοφίας που κάνετε μπορούν να χαρακτηριστούν επιεικώς ως ανεπαρκή. Σε καμία περίπτωση δεν έχετε τις ίδιες γνώσεις που έχω εγώ ή άλλοι απόφοιτοι του τμηματος με ειδίκευση στη Φιλοσοφία. Επομένως, ποιος έχει τη δυνατότητα να διδάξει τις “Αρχές Φιλοσοφίας” και το φιλοσοφικό λόγο της 3ης Λυκείου;

    Σε ένα γενικότερο, όμως, πλαίσιο θα έπρεπε να είναι πια κατανοητό ότι ο κάθε τομέας έχει και τις δικές του δυσκολίες. Ας πούμε, θα ήθελα πολύ να δω φοιτητές της Ελληνικής Φιλολογίας να προσπαθούν να καταλάβουν Γνωσιολογία, Μεταφυσική και Ηθική, ώστε μετά να μας πουν εάν είναι "ευκολάκια" ή όχι. Γιατί το παιχνίδι του ποιος είναι σημαντικότερος μπορεί να παιχτεί απ’όλες τις πλευρές. Και η Φιλοσοφία ως η μητέρα όλων των Επιστημών, πίστεψέ με, δεν μπορεί να χάσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην τριτη λυκειου που αλαξα σχολειο μας εκανε τα φιλολογικα μαθηματα αποφοιτος της σχολης Ιστοριας και Αρχαιολογιας και εχω να πω οτι δεν ειχε καμια σχεση (η γυναικα ηταν αστερι) με την καθηγητρια αποφοιτο Φιλολογιας που ειχα στο προηγουμενο σχολειο.Αυτο λοιπον αποδεικνυει οτι σημαντικοτερο ρολο παιζει η προσωπικη δουλεια που θα καταβαλει κανεις μετα τις σπουδες.Μην ξεχναμε πως η διαδικασια στην οποια εισαγεται καποιος στα πανεπιστημια στηριζεται σε ενα σαπιο εκπαιδευτικο συστημα.Για παραδειγμα ενας μαθητης μπορει να μην καταφερει να μπει για 100 μορια (λογω αγχους ή αλλων συνθηκων) στην Φιλολογια και να περασει στο Ιστορικο-Αρχαιολογικο.Ομως να κανει περισσοτερα πραγματα αργοτερα απο καποιον που καταφερε στις εξετασεις να περασει Φιλολογια.Τα εφοδια προσφερονται αλλου λιγοτερο αλλου περισσοτερο το θεμα ειναι κατα ποσο και πως θα τα εκμεταλλευτεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχουν γίνει άπειρες προσφυγές για διαχωρισμό του ΠΕ 02! Αυτή η π α γ κ ό σ μ ι α ε λ λ η ν ι κή π ρ ω το τ υ π ί α θα αλλάξει και ο κάθε κατεργάρης θα πάει στον πάγκο του! Είναι θέμα χρόνου. Οι φιλόλογοι είμαστε λίγοι. Αυτό είναι γεγονός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάτι τέτοιο, θεωρώ ότι δεν είναι εφικτό. Αλλά ακόμα κι αν γίνει, θα πρέπει να γίνουν και υποειδικότητες των ειδικοτήτων αφού και η φιλολογία διαχωρίζεται στην κλασική, μνεφ και γλωσσολογία.

      Διαγραφή
    2. Δεν είναι οι φιλόλογοι λίγοι, λίγοι είναι οι σωστοί εκπαιδευτικοί-παιδαγωγοί που είναι άξιοι να μορφώσουν πολύπλευρα τους νέους. Επίσης, οι γλωσσολόγοι γιατί ονομάζονται φιλόλογοι; Ξεχωριστή επιστήμη είναι. Ακόμα και η κλασική φιλολογία, η βυζαντινή φιλολογία και η νεοελληνική φιλολογία ξεχωριστές επιστήμες είναι πια. Μόνο στην Ελλάδα συμβαίνει αυτή η παγκόσμια πρωτοτυπία... Να είναι πέντε επιστήμες κάτω από την ίδια ταμπέλα τμήματος.

      Διαγραφή
  7. ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΟΛΟΙ ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ ΔΙΔΑΣΚΟΜΑΣΤΕ ΤΑ ΙΔΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΛΛΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΡΧΑΙΑ ΑΛΛΟΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΛΛΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ. ΟΛΑ ΕΞΙΣΟΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΝΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΟΥΜΕ ΕΧΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ.ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΣΕΠ ΕΧΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΝΑ ΦΕΡΟΝΤΑΙ ΕΤΣΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΠΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥΣ.ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΟΛΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΝΩΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΕΝΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΑΣ ΚΡΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΣ ΟΧΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Λές ότι οι απόφοιτοι Ιστορικού-Αρχαιολογικού κάνουν ελάχιστα αρχαία και 1-2 λατινικά.Προφανώς αγνοείς της πηγές που διδάσκονται κατά την διάρκεια των σπουδών τους,τα μαθήματα επιγραφικής και παλαιογραφίας που θεωρούνται βοηθητικές επιστήμες της Ιστορίας..Αλλά και έτσι να είναι όπως τα λές,εσείς στη φιλολογία δεν έχετε κατευθύνσεις πχ κλασικό,νεοελληνικό κτλ;Πόσα αρχαία και λατινικά λοιπόν διδάσκεται ένας απόφοιτος νεοελληνικής φιλολογίας;Μήπως είναι πάνω-κάτω τα ίδια με έναν απόφοιτο ιστορικού;Ετσι φαίνεται απο τα προγράμματα σπουδών όλων σχεδόν των τμημάτων φιλολογίας.Αρα άν επιθυμείτε διαχωρισμό του κλάδου βάση του τι μαθήματα διδάσκεται κανείς στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να γίνει διαχωρισμός και στο τμήμα φιλολογίας.Αλλο ο κλασικός φιλολογός άλλο ο νεοελληνιστής και άλλο ο γλωσσολόγος.Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ μαζί σου!

      Διαγραφή
    2. Πολύ σωστά! Ως απόφοιτη του ΦΠΨ ΕΚΠΑ έχω διδαχθεί 8 υποχρεωτικά μαθήματα αρχαίων ελληνικών και 3 φιλοσοφικούς λόγους. Σαφώς, λοιπόν, είμαι επαρκής για να διδάξω αρχαία ελληνικά ακόμα και κατεύθυνσης.

      Διαγραφή
  9. Καταρχάς δεν υπάρχουν τρεις σχολές. Η σχολή είναι μία και είναι φιλοσοφική. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία κάθε πτυχιούχος Φιλοσοφικής είναι φιλόλογος. Αναρωτιέμαι αν μπορεί να σταθεί φιλόλογος χωρίς να γνωρίζει ιστορία ή αρχαιολογία ειδικά αν έχει να μεταφράσει και να αξιοποιήσει πχ κείμενο του Θουκυδίδη......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. δεν πρεπει να διδασκουν ιστορια οι αποφοιτοι φιλολογιας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ούτε και φιλοσοφία και έκθεση, με το ίδιο σκεπτικό.

      Διαγραφή
  11. μια φορα ιστορικοι και φιλολογοι λογικο ειναι να διδασκουν τα ιδια μαθηματα
    ιστορικος να μην γνωριζει αρχαια ελληνικα και λατινικα; ειναι δυνατον; πως στην ευχη σπουδαζει κλασικη αρχαιολογια και κλασικη ιστορια αλλιως;
    απο την αλλη ο φιλολογος δεν ξερω αν μπορει να διδασκει ιστορια...

    (δεν εχω παει θεωρητικη κατευθυνση,απο τεχνολογικη ειμαι)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ε τοτε δεν θα παιρνα κανενας ιστορικος στον ΑΣΕΠ αφου δεν το χουν οπως λετε και θα μπαινουν μονο φιλολογοι
    ολοι happy

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπητε φιλολογε, ειμαι αποφοιτος του τμηματος Φιλοσοφιας και Παιδαγωγικης και οφειλω να σε ενημερωσω οτι εχουμε τα ιδια επαγγελματικα δικαιωματα διοτι εχουμε,τουλαχιστον στο Αριστοτελειο Πανεπιστημιο,γα να μην μιλω γενικα,τον ιδιο αριθμο μαθηματων αρχαιας ελληνικης στα μαθηματα κορμου. Αναλογα με τις κατευθυνσεις που επιλεγει ο καθενας υπερτερει σε αριθμο μαθηματων της αντιστοιχης κατευθυνσης.Προσωπικα εχω Παιδαγωγικη ειδικευση και απ οσο γνωριζω οι Διδακτικες Μεθοδολογιες αν και βασικο μαθημα του ΑΣΕΠ για τους φοιτητες της Κλασσικης Φιλολογιας ειναι επιλεγομενο και οχι βασικο μαθημα.Με βαση τη λογικη ΣΑΣ εγω θα επρεπε να αυτοαποκαλουμαι "Παιδαγωγος" και να αναρωτιεμαι γιατι ΕΣΕΙΣ με την ελαχιστη παιδαγωγικη ειδικευση εχετε το δικαιωμα να διδαξετε αντι να περιοριστειτε π.χ.στη μελετη και την καταγραφη των αρχαιων κειμενων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συγγνώμη αλλά πως ακριβώς η φιλολογία έχει περισσότερα αρχαία κορμού;Στο απθ τουλάχιστον η φιλολογία έχει 5 και το ιστορικό αρχαιολογικό 3 δηλαδή τώρα θες να μου πεις ότι με δύο αρχαία παραπάνω είστε πιο καταρτισμένοι; Και αν τελικα κάποιος από άλλο τμήμα επιλέξει δύο ελεύθερες επιλογές αρχαία(και πίστεψε με ξέρω πολλούς) θα έχει και αυτός τον ίδιο αριθμό.Επίσης δεν ξέρω πόσο καλοι φιλόλογοι είστε όταν στα μισά μαθήματα αρχαίων οι περισσότεροι απλά απομνημονεύουν μια μετάφραση.Απ ότι ξέρω μόνο η κατεύθυνση του κλασικού έχει άγνωστο και αντίστροφο κείμενο που παρεμπτιπτόντως την διαλέγουν ελάχιστοι.Από την άλλη ποιος ο λόγος να ανησυχειτε εσείς του φιλολογικού εφόσονμε τις τόσες λαμπρές σας γνώσεις οι γονείς και τα παιδιά θα θέλουν να κάνουν μάθημα μαζί σας και μόνο;Μήπως γιατί αποδεικνύεται ότι κάποιοι άλλοι μπορεί να τα καταφέρνουν καλύτερα από εσάς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το τμήμα Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ούτε Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής ούτε Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, δεν γνωρίζετε ούτε τις ονομασίες των επιστημών) της Αθήνας έχει ΟΚΤΩ υποχρεωτικά μαθήματα αρχαίας ελληνικής φιλολογίας. Στα τμήματα Φιλολογίας τα μαθήματα Παιδαγωγικής, Διδακτικής (όλων των φιλολογικών μαθημάτων), Ψυχολογίας, Φιλοσοφίας, αλλά και Ιστορίας είναι ΜΗΔΑΜΙΝΑ. Επομένως, έχουν βασικές ελλείψεις ως προς την εκπαιδευτική τους επάρκεια. Πριν γράψετε εμμέσως εμπαθή κείμενα πλασάροντάς τα ως 'λογικά' ή 'αληθινά' να διαβάζετε καλύτερα, διαφορετικά μπορείτε να κατηγορηθείτε ότι διαστρεβλώνετε την αλήθεια για το δικό σας συμφέρον. Δεν είναι τυχαίο το πώς αρχίζετε το άρθρο σας. "Διεκδικούν τις δικές μας δουλειές"! Όχι λοιπόν για τις επιστήμες σας (την Κλασική, την ΜΝΕΦ) ακόμα και την ξεχωριστή από την Φιλολογία επιστήμη, την Γλωσσολογία... Είναι πολύ εύκολο να προσπαθείτε να διχάσετε. Τις συνέπειες όμως θα τις γευτείτε και εσείς και όλοι. Χαίρομαι που πολλά παιδιά παραπάνω αντέκρουσαν τα δήθεν επιχειρήματά σας. Τέλος, να σας πληροφορήσω ότι η σχολή είναι ΜΙΑ : φιλοσοφική. Απλά έχει τρία συγγενικά τμήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να προσθέσω ότι στα τμήματα Φιλολογίας διδάσκονται μηδαμινά μαθήματα Φιλοσοφίας (και δεν αναφέρομαι σε μαθήματα Φιλολογίας που κάνουν από λίγο Αριστοτέλη και Πλάτωνα από το πρωτότυπο, τα οποία διδάσκονται υποχρεωτικά και στα ΦΠΨ). Και περιττό να πω ότι η Φιλοσοφία είναι επιστημονικό αντικείμενο των ΦΠΨ.

      Διαγραφή
  16. Πέρασα στο τμήμα Φιλοσοφικών & Κοινωνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (για όσους δεν γνωρίζουν είναι παρακλάδι του τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής)και τολμώ να πω πως ενθουσιάστηκα με την προοπτική ότι αργότερα θα θεωρούμε φιλόλογος.Παρόλα αυτά όμως έχω διαβάσει το άρθρο σας και κατέληξα στο ότι ο φιλόλογος του Κλασικού ουδεμία σχέση έχει με τον φιλόλογο του Φιλοσοφικού. Κάνουμε λόγο δηλαδή για έναν "γιαλαντζί" φιλόλογο!Και έρχομαι και σας ρωτώ:Αξίζει τον χρόνο και τον κόπο να παρακολουθήσω αυτή τη σχολή που είναι -αν θα μπορούσα να πω- παρεμφερής με την Φιλολογία ή μήπως να παρακολουθήσω μία άλλη σχολή όπως για παράδειγμα το τμήμα που είχα κατοχυρώσει από την περυσινή μου εξέταση και να το ξανασκεφτώ μετά το πέρας των τωρινών σπουδών μου;Σας παρακαλώ να λάβετε υπόψιν σας το μήνυμα μου διότι βρίσκομαι πραγματικά σε διχασμό μιας και σε λίγο καιρό θα ξεκινήσουν οι εγγραφές στα αντίστοιχα τμήματα!Θα περιμένω με ανυπομονησία την απάντησή σας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως στην αγορά εργασίας θα ήταν δύσκολο (π.χ φροντιστήρια) να δεχτούν ένα πτυχίο που αποτελεί παρακλάδι από ένα άλλο παρακλάδι της φιλολογίας, οπότε θεωρώ πως ή μπορείς να εγγραφείς αποδεικνύοντας με προσωπική δουλειά και θέληση πως δεν έχεις τίποτα να ζηλέψεις από αντίστοιχες σχολές ή παραμένεις στην πρώτη σου επιλογή (την οποία δεν αναγράφεις).Για περισσότεεη βοήθεια στείλε μας μήνυμα στο facebook στο "Πυθαγόρειο Θεώρημα".

      Διαγραφή